Galen ponny..

Idag blev det en uteritt för mig och Vannis. Min mamma var gullig och mockad och fixade alla stallsysslor medan jag red. Hur skönt är inte det? Så på med min underbara overall och ut i skogen med dampo nr 1 direkt. Dum som jag är tog jag igen sadel då jag inte vågade rida ut med Cissis och vill inte rida med min. Som om inte det var dumt nog tog jag inte pelhamet på idag utan mitt raka bett. Tycker hon blir så läskigt känslig på pelhamet och blir så nojjig så tänkte "äsch jag tar vanliga bettet idag och tar det lugnt". Jag får ju alltid stopp på henne, det har aldrig varit något problem men tar mer på min rygg om jag rider med det vanligt bettet ifall hon är överpigg(vilket hon är 99% av tiden..)
 
Lugn fanns i vanlig ordning inte med på världskartan för min ponny. Tänkte mig en uteritt med bara skritt och galopp mest för mig rygg, blir så skumpig när man travar och känner av ryggen väldigt mycket då. I början gick det ganska bra att skritta. Det gick väl lite snabbt men hon traskade på med öronen spetsade framåt. Sen började hon småtrava och så fort jag tar i tyglarna börjar hon studsa och vill jag ska släppa henne framåt. Efter det skrittade inte min ponny nå mer denna uteritt. Hon trippade enbart då hon inte fick galoppera och dessutom har vi tagit redkord i mest bakut sparkar under en uteritt kan jag lova!
Att rida ut på min ponny är som rena rama matte uträkningen. Man får inte galoppera så snabbt så man råkar växla upp till nån av det höre växlarna för då är det en hårfin gräns till då bromsen helt slutar ta, men man måste samtidigt galoppera lagomt snabbt så hon inte har tid att sparka bakut. Det är inte lätt kan jag lova och idag lyckades jag inte riktigt men något. Hon sparkade och studsade om vartannat. Kul hade hon då! Öronen var spetsade framåt hela tiden sen frustade hon och skakade på huvudet massor. Riktiga lyckorus och jag kunde ju inte annat än skratta åt henne. Tur det var roligt för det enda jag kan säga efter denna uteritt är - vila i frid min rygg..
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0