Dagens tortyr av ponnystackarn..

Idag fick Vannis gå ett jobbigt pass. Redan innan jag satt upp såg jag på henne att hon hade en sån där jobbigt dag. En dag då allt är läskigt. Men jag hoppade upp och började med att få henne lossna i skritten. Gjorde öppnor och slutor och mycket för att få henne flytta för skänkeln. När hon kändes fin gick jag direkt över till galopp för att skona min stackars rygg. Traven sliter mest på både mig och hästen så vi försökte att inte trava så mycket. 
 
Idag var skynket som används för att dela av gamla manegen Vannis största skräck. Det var ju hästar på andra sidan så det lät ju lite konstigt. Så hon var på sin vakt, man vet aldrig när skynket kan äta upp oss och då tänkte Vannis att det är bra någon håller ett extra öga åt det hållet. Hon spände sig väldigt mycket just när vi passerade där. Till slut så la jag mig på en volt nere vid skynket och bara galopperade. Satt bara och höll och erbjöd henne ett stöd neråt så att säga. Kände sakta men säkert hur hon slappnade av och bakbenen började aktiveras mer. Men då som från en blixt från klar himmel hade ju Tilda som satt på stolen mitt i manegen en annan jacka på sig!! Jisses så livfarligt, så såg det inte ut sist Vannis kollade. Då var det bäst att spänna upp sig och hålla ett extra öga åt det hållet. 
 
Jag gav mig inte utan galopperade bara runt där på en volt utan att ändra något med min ridning. Så fort hon galopperade ett varv i den formen jag ville ha henne tog vi en skritt paus och bytte sedan varv. Det var bara samma där, galoppera och galoppera tills båda var helt virriga i skallen. Till slut slappnade hon av även i detta varv så en trött, svettig ponny och en trött, svettig matte äntligen fick avsluta med att trava av lång och låg. Som en spårhund men nosen i backen. Stackarn orkade ju knappt trava men det är ett tecken att man haft ett bra pass. Att få galenpannan trött är inte ett lätt uppdrag. Kan ju bero på att hon har päls som ett får.. Nu får jag hoppas hon är lugnt till imorgon då det är dags för hoppträning!! Wie är så taggad så kan knappt sitta stilla på stolen, vill hoppa NU!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0