Hopptränig

Jag tog mig igenom hela hoppträningen med livet i behåll! Vannis var otroligt lugnt faktiskt och bjöd bara på två bus skutt. Sen att ponnyn helt glömte bort vad gångarten skritt vad för något är ju en annan sak..
Vi började med att jobba mycket i skritt. Få en ärlig framåtbjudning och få henne att inte spänna sig så mycket. Tränade på att flytta för skänkeln och ställa mycket, öka och minska osv. Sedan travade vi och gjorde samma saker där. Blev bara väldigt lite trav då det gör så ont i ryggen. Vi gick sedan över till galopp. Tränade mycket på att kunna öka utan att släppa stödet i handen. Bara öka "långsamt" utan att hon kastar upp huvudet och kastar sig framåt. Oj vilken känsla jag fick i galoppen efter ett tag. VI försökte att inte rida fram allt så länge för både min och Vannis skull. Tror båda har lite muskelvärk efter gårdagens tortyr.. 

Hoppade fram på ett kryss och red på samma sätt som när vi galopperade fram. Utan att hon får sticka mot hindret och dra mig ur sadeln. Hon blev lite taggad och stark men inte värst ändå. När vi hoppat fram lite rullade jag på en liten banan. Blev strömsholmsfållan med tre hinder. Cissi sa jag bara skulle sitta och hålla och inte låta henne hoppa ifrån stort vilket hon gärna gör. Nu ska jag inte bara skylla på ponnyn här, jag är mer bekväm i att trycka av hennes stort också hehe..
Vi avsluta med att hoppa banan på 80cm kanske, det kändes jätte bra och vi kom bra på varje hinder så då gav vi oss. Vill bara hoppa mer, gud så roligt det är! Dock var min ridning kanske inte på topp då jag rider allt annat är prydligt då min rygg gör så ont. Men nu ska vi inte tänka på det för Vannis hoppade väldigt annorlunda på ett positivt sätt. Hon får en helt annan språngkurva när jag rider på detta sättet. Hon måste hoppa mer uppåt(klart hästen måste hoppa uppåt men ni fattar vad jag menar, hoppas jag) när hon kommer nära istället för att bara kasta sig över hindret. Cissi fick trava av henne. Vannis blev väldigt förvirrad, vi var väl klara? Så hon spände sig en aning och var väldans misstänksam. Men Cissi är ju så duktig och lugn för den delen så Vannis var så fin när hon förstått att Cissi inte ville annat än att trava runt lite.
 
Detta kommer bli så bra tror jag. Nu är det bara träna vidare, är så taggad!
 Självklart glömde jag ju helt bort att be någon filma.. Jaja, får försöka fixa det nästa gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0