Inspiration, motivation, mål och drömmar.

Något jag tycker är väldigt viktigt att ha är inspiration och motivation. För mig går dom två hand i hand. När man är inspirerad och motiverad blir allt så mycket lättare, iallafall enligt mig. Kan tänka mig många håller med eller är jag helt ute och cyklar?
För min del så är motivationen som en bergodalbana(likaså denna sport haha), denna bergodalbana styrs helt enkelt på hur mina ridpass går. Det är ganska självklart att när ridpass efter ridpass går dåligt så tappar man en hel del motivation. Men när det går bra och man bara flyger över alla hinder, gör klockrena byten eller allt vad det nu kan vara - då ligger ju motivationen på topp!
    Inget känns omöjligt och ingen dröm är för stor. Men så från ingenstans går allt åt pipsvängen igen. Det är ju trots allt djur vi håller på med. De kan lika väl som oss ha dåliga perioder och i denna sport är det inte bara vi som ska prestera på topp för att det ska funka. Men inte är det väl lika roligt att fara till stallet med inställningen att det kommer gå dåligt då det gjort det tidigare pass än när hästen gått som en klocka pass efter pass? 
 
Det som är viktigt för mig i de stunder då allt känns hopplöst är att hitta inspiration. Inspiration att fortsätta jobba och tänka framåt, inte fastna i allt det dåliga och få en dålig inställning. För ändrar man inte sin inställning kommer det aldrig gå bättre, det handlar så mycket om inställningen! Alla har vi svackor och även om det för stunden känns hopplöst blir det alltid bättre om man bara inte ger upp. Man måste ändra inställning från "det går inte" till "det ska gå". Det är ju en jäkla sport vi håller på med och det gäller bara att vara ännu jäkligare. Det är inte alltid lätt när inget riktigt går som det ska. För om man inte har någon inspiration, motivation, drömmar eller mål har man ju inget att kämpa för, eller?
   När min motivation är i botten brukar jag försöka se på tex. ryttareliten, läsa bloggar som inspirerar mig, lyssna på olika låtar, läsa quotes och mycket mer. Att kolla på ryttareliten eller läsa bloggar och få se/läsa om folk som tagit sig upp till toppen är så inspirerande för mig. Det ger mig en kick att fortsätta tänka framåt. Har även många låtar som verkligen peppar mig och får mig i det där "nu jäklar "-mode och ger mig en hel del fighting spirit.
 
Nått som även är viktigt för mig är att ha mål och drömmar. Att drömma stort är det verkligen inget fel med och det måste man ju få göra. Min dröm är ju att rida SM eller på SIHS, men det är ju bara ett drömmål och dom är också viktiga att ha.
    Det är med att sätta upp mål är lite klurigt ändå. Om jag skulle sätta upp skyhöga mål som i stort sätt är omöjliga eller tar flera år att förverkliga skulle jag hinna tappa all motivation på vägen. Då är det bra med att ha lite mindre mål att klara på vägen. Om nu mitt mål är att hoppa MVSA kan det ju vara bra att ha mindre mål på vägen. Som att dubbelnolla LB men bra känsla eller LA och att sedan kvala MSV osv. När man klarat något av delmålen är det ju en vinst bara det vilket ger en otroligt motivation att fortsätta kämpa mot slutmålet så att säga.
 
Ojoj vilket tjorvigt inlägg detta blev, men är ingen stjärna på att uttrycka mig och verkligen inte i text. Kort och gott gäller det bara att blicka framåt. Om ridpasset igår gick förjävligt - skit i det, släppt de och gå vidare. Det kommer inget gott utav att älta problemet en länger tid. Se någon bra dokumentär eller liknande som ger dig inspiration och ladda om batterierna. Fokusera på dina mål och drömmar och ta nya tag! 

Love what you do and do what you love.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0