Ridolycka.

Var några som undrade vad orsaken till mitt ryggproblem är. Det uppstod när jag gick omkull med Vannis för nästan tre år sedan. Hon var överpigg och jag minns jag red riktigt dåligt också. Hade bara haft Vannis i tre månader då vi red våran första Lotta kurs. I början när Lotta höll kurser var jag i stort sätt enda ponny ekipaget som tränade för henne. Det funkade på storhäst avstånd om vi fick ha ett litet högre tempo vilket resulterade i att Vannis blev ännu mer taggad än vanligt.
Jag som inte riktigt kände henne visste ju heller inte hur jag skulle rida henne riktigt. När vi red mot ett räcke som stod snett igenom tryckte jag av henne alldeles för stort och Vannis som var så taggad hoppade ju självklart av. Vi fick oss dock inte fram till hindret riktigt utan Vannis fick bommen mellen frambenen. Hon gick omkull och jag fick henne över mig till ganska stor del. Jag kände inte efter så mycket utan hoppade utt och fortsatte rida.

Efter den händelsen har jag haft väldigt mycket problem med min högra höft. Eller ja egentligen min höger sida överhuvudtaget. Som tur är min pappa kiropraktor så han justerade mig regelbundet. Min höft spökar väldigt mycket till och från och hoppar ur led lite titt som tätt. Under en period har det varit så bra. Men sedan när Vannis blev skadad red jag ju nästan ingenting under tre månaders tid. Muskler är ju färskvara och jag kan meddela att jag hade inte mycket av den varan kvar när det var dags för mig att hoppa upp i sadeln igen. När jag inte tränat bålen eller några andra muskler något och sedan börjar träna mycket(skolan och mina fyslektioner började i samma veva som igångsättningen av Vannis) så blev det inte riktigt någon bra kombo. Min kropp hann inte riktigt med. Det blev en överansträngning helt enkelt.
Så igår när min höft hoppade ur led och pappa sedan justerade det inser han att det inte alls står rätt till i min höft. Min höft har inte alls legat på plats riktigt vilket har resulterat i att min disk hamnade i kläm, det har i sin tur resulterat att en drös med kotor i min rygg hamnat fel och även problem med nacken och huvudvärk. Visst är det knasigt hur allt i kroppen hänger ihop? Att min höft ligger fel kan alltså leda till huvudvärk? Lite fränt är det faktiskt! 
 
Som det ser ut nu måste jag ta det lugnt ett tag framöver så min kropp får "lägga sig till rätta". Vi får se hur det kommer gå då jag är en väldigt sprallig person och kan knappt sitta stilla i två sekunder. Som jag nämnde i inlägget tidigare så får jag inte delta på fysen, specialidrotten eller gympa lektionera ett tag framöver. Ska även börja gå till en sjukgymnast för att sakta men säkert bygga upp mina muskler rätt igen. Får rida men ska helst inte rida varje dag. Tur jag har Jossan som tar han om prinsessan åt mig. Jossan förstår verkligen Vannis på ett sätt inte många gör så det känns så bra att ha henne!
 
Såå, detta blev ett långt inlägg men jag hoppas ni förstår. Är så klurigt att förklara då man inte riktigt själv har koll på vad som pågår haha. Har ni nå frågor är det bara fråga på! :D
 
 
Bjuder på en fin liten bildserie på vårat misslyckande.. Stackars ponny..
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Usch vad läskigt😭😭💎

2015-11-20 @ 16:22:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0