Äntligen!

Äntligen fick jag sitta upp på min favorit igen. Jag har ju som jag nämnt inte ridit henne "ordentligt" själv sedan pay & jumpen för mer än en vecka sedan.Men idaaaag så var jag tillbaka i sadeln. Eller inte riktigt då jag faktiskt red barbacka idag. Hade ett lite tight tidsschema och känns alltid som det går lite snabbare om man inte sadlar eller är det bara för mig det känns så?  
 
Till en början var hon lite för pigg och ofokuserad. Tänkte mycket på det som Roffe sa på sin clinic att även om man har en väldigt het och framåt häst måste man våga hålla om med skänkeln ändå. Jag har hört det förr också och tycker jag gör det men blev ganska solklart idag att jag aldrig gjort det. Vannis är så himla explosiv så direkt jag rör henne med skänkeln "för mycket" kastar hon sig fram eller uppåt. Beror mycket på att när jag håller om med skänkeln kommer jag åt henne och hon måste jobba på ett annat sätt. Såklart har ju hon märkt att hon kommer undan det jobbigaste arbetet om hon sticker för då sitter jag inte och håller om med skänkeln längre. Så rider inte alls med så mycket ben i dressyren som jag borde.

Galoppen var inte våran gångart idag så gjorde inget speciellt där. Ställde henne åt båda hållen, red lite på rakt spår. Fokusen låg mest på att hon bara skulle slappna av. Så fort hon var någolunda avslappnad i båda varven så galopperade jag inte mer. Efter jag galopperat tappade hon en hel del framåtbjudning i skritten vilket hon oftast gör. Hon smyger fram jätte sakta men ber man henne länga på steget så går hon genast över till trav. Red med skänkeln mot hela tiden utan att trycka på henne eller störa henne på något sätt om ni förstår. Till en början började hon bara trava eller studsa. Hade bara tålamod och satt och höll om med skänkeln och till slut föll poletten ner. Gjorde samma sak i traven och hon fattade ganska direkt. Oj så fin hon blev! Hon fick helt andra gångarter och mycker mer schvung i traven och jätte fin framåtbjudning. Gjorde lite övergångar och tänkte mycket på att hon, när jag gjorde övergångar från trav till skritt fortfarande skulle ha samma bjudning framåt i skritten. Är så nöjd och detta är helt klart det bästa passet vi ridit under den tiden jag ägt henne. Ser såå fram emot att få rida igen imorgon. Nu ska det bara bli bättre!
 
Lång inlägg med mycket text, hoppas ni var lässugna!
 
 

Kommentarer
Postat av: mathildaliv.blogg.se

Ni passar verkligen så bra tillsammans!

Svar: åhh tack så roligt att höra!
Agnes Zedig

2016-01-08 @ 21:45:10
URL: http://mathildaliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0