Dressyrpass.

Vid klockan sex hämtade Cissi upp mig så åkte jag med henne till stallet. Vi kollade så min dressyr sadel fortfarande satt bra då jag inte ridit med den sedan april kanske? Den satt då iallafall super bra så lindade benen och snodde ett dressyr schabrak av Nelly. Hon såg ut som en riktigt dressyr ponny ;)
 
I början av passet checkade vi av hennes framåtbjudning. Har ju haft problem med det. Hon är en pigg ponny men saknar en ärlig framåtbjudning. Det har blivit så mycket bättre det senaste passen och hon var lika fin idag! Hon kändes jätte fin och samarbetsvillig. Vi fokuserade mycket på min sits och att med hjälp av den ha en större inverkan på Vannis. Var ovant att sitta i dressyrsadeln så min ridning var nog ännu sämre än den brukar haha..
Till en början var det väldigt basic men intensivt, trava små volter i ett lugnare tempo sen ut på en stor volt där hon fick trava på mer framåt. Hon var riktigt fin och gjorde exakt vad jag bad om med en positiv inställning. Sedan tränade vi lite öppnor efter långsidan, sedan göra en volt och direkt efter volten fortsätta att rida i en öppna. Vannis flyttade jätte fint och hade fortfarande kvar samma fina framåtbjudning. Var dock så mycket hästar i manegen som jag blev tvungen att hålla koll på så både jag och Vannis blev lite för ofokuserade. Vannis blev även lite stressad när folk red förbi.
 
Vi gick tillbaka till att rida på en volt så jag slapp fokusera lika mycket på alla andra ekipage. I galoppen hade vi lite samma tänkt som i traven. In på en mindre volt sedan flytta henne för skänkeln ut på en större volt igen, vi gjorde det några gånger i båda varven. Galoppen var lite svårare men hon gjorde så gott hon kunde och fortfarande med en sån positiv inställning trots att hon tyckte det var lite jobbigt. Är så nöjd efter dagens träning och riktigt taggad att få träna vidare! Cissi sa att hon märkte stor skillnad på Vannis framåtbjudning och attityd. Hon är så mycket mer positiv till arbetet. Känns skönt att de jag lagt ner så mycket tid på gett resultat. Har verkligen tränat på dessa två saker. Att få henne tänka framåt och tycka det är kul att arbeta. Dom senaste passen har jag verkligen känt att hon tycker det är kul, nästan lite för kul! Min fina älskade ponny<3
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0